پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

آثار زیانبار تنبیه ( چهار ت تنبیه )

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۰ ق.ظ

از جمله آثار زیانبار تنبیه به معنای عام آن میتوان به چهار بازخورد زیر اشاره داشت که به چهار ت تنبیه معروفند. 

 

البته بسیار مهم است که ما تنبیه را حذف نمیکنیم بلکه به آن ساختار و شکل صحیح میدهیم و گفتن این مسائل به معنای نفی اقتدار و دادن بازخورد مناسب به اشتباه نیست. 

 

در ضمن در این بیان کلمه تنبیه اشاره به معنای عام آن دارد و الا در ادبیات تربیتی این مقوله با سه واژه تنبیه، مجازات و کیفر بیان میشود و توضیح این سه واژه مطلب جداگانه ای میطلبد

حال اگر ما با رفتار هایی مثل سرزنش، توبیخ، عتاب، تنبیه بدنی و... با کودکمان برخورد کنیم، کودکمان به یکی از این چهار نتیجه دچار خواهد شد :

 

1. تنفر: این غیرمنصفانه است و عدالت نیست. پس من نمی توانم به مربی خود (پدر و یا مادر و یا معلم) اعتماد کنم و چون توانایی پاسخ مناسب به ظلم و بی عدالتی آنان را ندارم از آن ها متنفرم. 

 

2.تلافی: آن ها به من ظلم کردند ولی من الآن قدرت پاسخ مناسب رو ندارم پس به زودی جبران و تلافی میکنم. 

مثل کودکی که وقتی توجه بیش از حد والدین به برادر کوچکترش رو میبینه، وقتی بقیه نیستند اذیتش میکنه و گریه اش رو در میاره. 

 

3.تمرد: من دقیقا برعکس اون چیزی که اونا میخوان رو انجام میدم. چون قدرتش رو دارم و حتی اگه لازم باشه تو روشون هم وا میستم. 

لج بازی کودکی در پاسخ به بعضی رفتار ها مثال شاخصی از این موضوعه. 

 

4.تسلیم:  که ممکن است به دو شکل اتفاق بیفتد:

الف) به شکل موذیانه: به ظاهر قبول کرده و عذر خواهی میکند اما در حقیقت میگوید که من قدرت تمرد و تلافی رو ندارم. باید دقت کنم دفعه بعدی گیر نیفتم و بقیه متوجه کارم نشن

 

ب) به شکل عزت نفس کاهش یافته: بدترین حالت است که کودک با خود میگوید که من آدم بدی هستم و حرف هایی که درباره من میزنند درست است.

و این میشود شروع شکست های بعدی. 

خطرناک بودن مورد آخر آنجا است که والدین فکر میکنند که تنبیهشان اثر مناسب و مفیدی داشته، درحالی که رفتار اصلاح و شخصیت کودک تخریب میشود. 

اگر این روند ادامه پیدا کند و عزت نفس شکسته شود در موارد حاد آن شاهد حوادث بسیار بدی در بزرگسالی خواهیم بود.

 

 

امیرحسین شاه محمدی

 

 

 

هرگونه کپی برداری همراه با ذکر منبع حلال و بدون اشکال است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">