پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

چرا فرزند ما گاهی احساس مسئولیت نمیکند؟

شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴ ب.ظ

یکی از مواردی که بسیار توسط والدین مطرح میشود آن است که فرزندشان اصلا مسئولیت پذیر نیست. من باب مثال میگویند تا جدیت من رو نبینه، کارش رو انجام نمیده. تا روم رو میکنم اونور سریع میپیچونه و از کارش میزنه.

این مسئله را میتوان با طرح چند سوال پاسخ داد:

 

اول) آیا فرزند شما در همه کار های فردی و شخصی خود اینگونه است؟ مثلا موقع کارتون هم اگه بالا سرش نباشید و ازش نخواین نگاه نمیکنه؟! مثلا سریع وسط کارتون فرار میکنه و میره میخوابه یا اینکه بدون گفتن شما کلی منتظر میشینه تا برنامه مورد علاقه اش شروع شه و بعد میره نگاه میکنه؟ 

یا مثلا موقع بازی اگه بهش نظارت نداشته باشین، تا روتون رو میکنین اونور سریع میره سراغ کتاب؟ و یا بدون گفتن و نظارت با علاقه پیگیر بازی کردنشه و از هر فرصتی برای بازیش استفاده میکنه؟ 

 

 

اگر کمی منطقی به مسئله نگاه کنیم میبینیم که فرزند ما در کارهایی که خودش دوست دارد و ما چندان علاقه ای به آن ها نداریم، به طور کامل مسئولیت پذیر بوده و پیگیر کار هایش است آن هم با علاقه، مثل بازی، کارتون و هر کار دیگری که بدون درخواست ما کودک انجام میدهد.

 

دوم) آیا در کار هایی که کودک مسئولیت پذیر نیست، واقعا مسئولیت را به او سپرده ایم و یا صرفا وظیفه ای را به او محول کرده ایم و خود پیگیر انجام آن هستیم؟

 

متاسفانه ما غالبا خودمان مسئولیت کار کودک را به عهده گرفته ایم. با پیگیری ها، ناراحتی ها، دنبال کردن ها، دغدغه ها و حرص خوردن هایمان نشان داده ایم که تو صرفا این کار ها را انجام میدهی و مسئول اصلی آن من هستم. 

 

سوم) آیا نتیجه مسئولیت و کار بر عهده کودکمان است و این حقیقت را نیز متوجه میشود و یا نتیجه کار نیز به ما مربوط میشود؟

 

متاسفانه نتیجه خواستن های ما که بیشتر به کارفرما ها شباهت دارد باعث میشود کودک این پیام را از رفتار ما دریافت کند که نتیجه کار بر عهده والدین بوده و من تنها باید نتیجه را تحویل دهم و سود و ضرر من صرفا در رفتار و پاسخ والدین به من است و الا نتیجه اصلی بر عهده خود والدین است.

 

 

 

از سه سوال بالا این نتیجه بدست می آید که ما عموما مسئولیتی را به کودک نسپرده ایم و حال با این شرایط انتظار مسئولیت پذیری نیز داریم.

و لذا ابتدا میبایست حقیقت مسئولیت و شرایط و جزئیات آن را درک کنیم و سپس به نحو صحیح آن را اجرا نماییم تا شاهد مسئولیت پذیری فرزندمان باشیم. 

و نیز اکنون به چند مورد از ریشه های به اصطلاح بی مسئولیتی کودکان اشاره کردیم که در حوزه نحوه پیگیری و نتیجه گیری ما از مسئولیت خلاصه میشود.

 

ان شاء الله در بحث مسئولیت پذیری، مفصلا درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

حسین شاه محمدی

 

 

 

هرگونه کپی برداری همراه با ذکر منبع حلال و بدون اشکال است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">