پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

احساس هویت عامل شکوفایی در هر سنی

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۱۲ ب.ظ

شاید جای تعجب داشته باشد که چه عاملی باعث میشود که یک یک زن نیمه شب با عشق و علاقه از خواب ناز خود بیدار شود و نگاهش را به کودکش بدوزد که مبادا در حین خواب اتفاق بدی برایش بیفتد و اذیت شود و یا نتواند به خوبی بخوابد. این در حالی است که میداند این کودک هیچگاه نه میخواهد و نه اگر بخواهد میتواند که این زحماتش را جبران کند.

و یا مثلا چگونه میشود که یک مرد تمام ناملایمات دنیای بیرون را تحمل کند و سختی های زندگی را بپذیرد تا آنکه فرزندش در آرامش و آسودگی زندگی و رشد کند در حالی که شاید همین پدر فرزند دیگری داشته باشد که نه تنها تاکنون سپاسگزار او نبوده بلکه ممکن است احترام و ادبش را هم فراموش کرده باشد.

 

و یا چگونه یک معلم به سادگی از خود میزند و رنج های بسیاری را قبول میکند برای رشد و تربیت یک دانش آموز و کمال شاگردش از شیرین ترین لحظات زندگیش خواهد بود و این در حالیست که میداند همین دانش آموز به سادگی این معلم را فراموش خواهد کرد و اگر هم فراموش نکند، ذره ای نخواهد توانست جبران دغدغه ها و رنج های معلم خود را داشته باشد.

 

 

شاید بتوان تمام این ها را در یک واژه خلاصه کرد و آن هم هویت است. 

 

یک زن وقتی که هویت مادر بودن را بپذیرد ، برای هویتش فداکاری هایی خواهد کرد مثال زدنی و بدون هیچ درخواست، دستور و یا حقوق و پاداشی. زیرا که خود را با این هویت خاص تعریف کرده و لازمه مادر بودن را این از خود گذشتگی ها میداند و با این هویت از مسئولیت هایش لذت میبرد و در چنین جایگاهی حرف از پاداش زدن تنها پایین آوردن حقیقت این هویت است.

یک مادر کمال خود را در کمال این عنوان و هویت مادر بودن میبیند و الا اصلا مادر نیست.

 

یک مادر وقتی خود این هویت را پذیرفت ، تمام مسئولیت های آن را نیز با جان و دل قبول کرده است، و چقدر عجیب آنکه این مسئولیت های سخت را با عشق و علاقه انجام میدهد.

 

به همین منوال یک پدر و یک معلم با علاقه تمام از خود گذشتگی کرده و مسئولیت های خود را صرفا برای تحقق این هویت و بدون انتظار کوچکترین پاداشی انجام خواهد داد و البته از هرگونه ارتباط احساسی که بوی محبت میدهد استقبال کرده و دلش را گرم میکند. زیرا که از لازمه های هویتش محسوب شده و شیرینی این هویت همان ظهور عواطف و احساسات است.

 

 

حال اگر دقت کنیم میبینیم که این پذیرش و انجام مسئولیت های تابع یک هویت، در سطوح مختلف بسیار زیاد است. تا آنجا که اگر کسی هویتی را به معنای صحیح آن بپذیرد، با علاقه و لذت مسئولیت های آن را نیز خواهد پذیرفت و انجام خواهد داد.

من باب مثال یک کارمند وقتی که کار را از خود بداند و نتیجه تلاش خود را لمس کند و احساس هویت داشته باشد، با عشق و علاقه و بدون نیاز به تذکر کارش را انجام خواهد داد

به همین شکل در مسئولیت های جزئی زندگی نیز به همین شکل خواهد بود. 

اکنون یک حقیقت ارزشمند بدست می آید و آن اینست که اگر ما یک مسئولیتی را به کسی بسپاریم(البته به معنای صحیح آن نه به معنای وظیفه) و اگر وی در این مسئولیت خود احساس هویت کند ، شاهد آن خواهیم بود که او با عشق و علاقه آن کار را انجام خواهد داد و نیازی به نظارت و تذکر نیست و خودش آن کار را رشد نیز خواهد داد.

 

از جمله مواردی که باعث عدم تحقق ایجاد حس هویت در کودک میشود، نظارت و احیانا دخالت مستقیم بر حسن انجام اون کار و مسئولیته. 

 

شرایط صحیح سپردن مسئولیت بحث جداگانه ای میطلبد که در جای دیگر گفته خواهد شد. 

 

 

حال ما به عنوان پدر، مادر و یا معلم باید سعی کنیم که فرزند و دانش آموزمان از مسئولیتش احساس هویت و از خود دانستن داشته باشد تا پس از آن صرفا شاهد انجام آن مسئولیت همراه با رشد کودکمان خواهیم بود.

 

 

امیرحسین شاه محمدی

 

 

 

هرگونه کپی برداری همراه با ذکر منبع حلال و بدون اشکال است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">