پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

چند نکته راجع به تعامل (کودک زیر هفت سال)

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ق.ظ

بار ها و بار ها شنیده ایم که کودک تا قبل از هفت سالگی نیاز به محبت و توجه بسیار دارد و در اصطلاح کودک پادشاهی میکند.

در برداشت اول کمی برداشت های نقیض از این عبارات میشود که لازم به توضیح و نگاه جامع میباشد که در ادامه چند نکته کوتاه را عرض خواهیم کرد.

قبل از وارد شدن به موضوع لازم است که گفته شود این مطالب و مباحث صرفاً برگرفته شده از روایات و متون اسلامی نیستند بلکه بار ها در نشست ها و جلسات مختلف در بیان افراد متخصص در روانشناسی کودک مطرح شده و در عمل در پیش متخصصان حوزه تربیت کودک و‌ نوجوان ، این دسته بندی که مراحل ابتدایی تربیت را به سه هفت سال تقسیم بندی میکنند به اثبات رسیده است که چنین تقسیم بندی از جهت تعامل و ارتباط صحیح با کودک و‌ نوجوان لازم است و این نوع نگاه منتهی به یک تربیت سالم خواهد شد ؛ إن شاء الله.

 

 

در بحث محبت به این نکته اشاره شد که کودک در سال های قبل از بلوغ یعنی تا قبل از سیزده و چهارده سالگی محبت مستقیم و توجه را صرفاً دریافت میکند و نیاز حیاتی اوست و تازه پس از آغاز سن بلوغ ، نوجوان درک جدیدی از محبت و خصوصاً محبت غیر مستقیم پیدا میکند که در جای خود نیاز به صحبت دارد.

 

مدل ، نحوه و شرایط دریافت همان محبت مستقیم و نیز توجه در سال های قبل از بلوغ به دو دسته تقسیم میشود.

شش ، هفت سال اول ، سال هاییست که کودک در کنار دریافت محبت و توجه مستقیم نیاز به بدست آوردن آرامش خاطر نیز دارد و کودک عمیقاً یاد میگیرد و تقلید میکند و لذا میبایست در تمام آموزش ها و تعامل هایمان به این ویژگی ها توجه داشته باشیم.

 

در این سال ها کودک توانایی تحلیل برای شناخت موقعیت و درنتیجه نشان دادن بازخورد صحیح از خود را ندارد. مثلاً انتظار نداشته باشیم که وقتی ما به او تذکری میدهیم او پی به اشتباه خود برده و با آگاهی کامل از ما عذرخواهی کند و موارد این چنینی.

کودک در این مدت صرفاً میبیند و یاد میگیرد و به خاطر روحیه کنجکاوی خود که میخواهد رفتار های مختلف را امتحان کند ، خیلی آن چیزی را که ما دوست داریم را بروز نداده و نشان نمیدهد.

پس به جای صرف أمر و نهی و بعضاً عتاب و تذکر باید به سمت آموزش غیر زبانی و اصلاح محیط برویم و سعی کنیم آموزش ها را در بازی هایمان بگنجانیم.

مثلا سناریو ها و نمایش هایی را والدین با هم بازی کنند که در آن یک عادت خوب رفتاری نشان داده شود و این کار را مرتب انجام دهند. کودک به مرور یاد خواهد گرفت.

 

در این مدت سعی شود که کودک احساس آرامش خاطر داشته باشد و به همین دلیل اصطلاح پادشاه و امیر را برای این بازه سنی به کار برده اند که کودک بتواند طعم خواستنی هایش را بچشد و حس کنجکاوی اش ارضاء شود و لذا سعی کنیم با مدیریت محیط و فضا به خواسته هایش جهت دهیم نه آنکه منعش کنیم.

 

گفتنی است در این سن بچه معنای تعارف و شوخی را متوجه نمیشود پس اصلاً با خودمان مقایسه نکنیم و بدانیم که اتفاقاً همه چیز را جدی میگیرد و لذا با او صریح صحبت کنیم.

مثلاً وقتی به کودک میگوییم که میشود این کار را انجام بدهی او واقعا برداشت سؤال میکند و ممکن است خیلی راحت بگوید نه و لذا همراه با محبت و توجه و نرمی و لطافت بگوییم که پسر عزیزم یا دختر گلم آن را برایم بیاور.

 

خلاصه تمام این صحبت ها این است که در این سال ها تربیت به معنای مدیریت محیط و ایجاد یک فضای سالم برای رشد کودک میباشد.

 

 

(امیر)حسین شاه محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">