نگاه صحیح به شرطی سازی
شرطی سازی را خود غربی ها تقویت کردند و سال ها بر آن اصرار داشتند سپس آن را رها کرده و در مقابلش موضع گرفتند و اکنون چند سالیست که با آن میجنگند به مانند بسیاری دیگر از نظریات و نگاه هایشان در حوزه علوم انسانی و تربیتی.
از این نگاه های متفاوت ، متضاد و ناپایدار نمیتوان رویکرد و نظام تربیتی پایدار ، پویا و رو به رشدی را دریافت کرد.
سخت نیست که مربیان و اساتید تربیت به این نتیجه برسند که میبایست به دنبال یک مکتب پایدار و پویا جهت تدوین و ساخت نظام تربیتی نمود.
در مکتب تربیتی قرآنی ، شرطی سازی هیچگاه به طور کامل نفی نشد و بیش از حد خود نیز مورد اتکاء و اعتنا قرار نگرفت، بلکه تا آنجا که ما متوجه شدیم تنها به عنوان یک ابزار شروع کننده و نه به عنوان عامل رشد مورد توجه و استفاده قرار گرفت و عامل اصلی رشد ، همان ایجاد هویت و شخصیت سازی بوده است.
البته این درک ناقص ما از تربیت قرآنی است و الا که قطعا حقیقت از این بیان عالی تر و دقیق تر بوده و علماء و اساتید تربیتی باید عرصه را برای ما معلمان و مربیان باز و مسیر را روشن کنند.
حسین شاه محمدی
هرگونه کپی برداری همراه با ذکر منبع حلال و بدون اشکال است.