پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

پرواز در عرش

سامانه فرهنگی آموزشی پرواز در عرش

الگو سازی در تربیت

جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱ ق.ظ

یکی از نکات پر اهمیت که قبل تر هم راجع به آن صحبت کردیم تربیت غیر مستقیم بود و گفتیم که در تربیت نباید ارزش ها و هنجار ها را به صورت دیکته شده به متربی آموزش داد و بلکه باید با یک فضا سازی مناسب به صورت غیر مستقیم متربی را در معرض ارزش ها و هنجار ها قرار دهیم.

در تربیت مستقیم شاهد آفات زیادی خواهیم بود که تعدادی را به طور اجمالی در آثار تشویق و تنبیه مطرح کردیم و باید بدانیم که در تربیت مستقیم ما قبل از آنکه فرصت تعمق و تأمل را به متربی بدهیم ، او را در مقابل نتیجه نهایی قرار میدهیم و باید بدانیم که در تربیت مستقیم در حقیقت تربیت معنا پیدا نمیکند بلکه صرفا نکاتی نظری را آموزش میدهیم و‌ چون آموزش بر اساس موقعیت است ، نتایج منفی مختلفی را به ثمر خواهد نشاند.

 

خلاصه آنکه ما نمیخواهیم متربی را تربیت کنیم بلکه میخواهیم بستر و فضایی را فراهم کنیم تا متربی در آن ارزش ها را بفهمد و کم کم آن ها را دریافت کند و به مرور بر اساس آن ها عمل نماید.

 

و شاید این بیان را به طور خلاصه بتوانیم در آن حدیث معروف دریافت کنیم که حضرت فرمودند که مردم را با اعمالتان دعوت کنید و نه با زبانتان. 

 

 

حال یکی از مهمترین ابزار های تربیت غیر مستقیم ، الگو سازی است.

یعنی آنکه ما به جای گفتن و بیان ارزش ها ، ابتدا خودمان و سپس افراد حاضر در مجموعه به آن ارزش ها عمل نمائیم.

مثلا به جای اینکه به طور مستقیم به فرزندمان بگوییم که وقتی با بزرگتر و یا حتی هم سن و کوچکتر خود مواجه شدی به او سلام کن ، خودمان و همسرمان این عادت را همیشه داشته باشیم و سعی کنیم همیشه به این شکل رفتار کنیم.

این رفتار الگوسازی که از ابزار های اصلی تربیت غیر مستقیم است برای همه سنین لازم و ضروری بوده و صرفا در سنین مختلف ظاهر آن کمی فرق کرده و در بعضی سال ها نیاز به مکمل نیز دارد.

در هفت سال اول که همین رفتار کفایت کرده و فقط باید جلوی چشم متربی باشد و حتی اگر ساختگی هم باشد هیچ اشکالی ندارد ولی متربی مخاطب قرار نگیرد و همچنین باید مراقب باشیم که هیچ وقت الگوی معکوس و ناهنجار (ضد ارزش) در پیرامون متربی نباشد که منتهی به دوگانگی خواهد شد.

در هفت سال دوم میبایست در کنار آن به ایجاد ساختار و مرزبندی ها دقت بالایی داشته باشیم که خود توضیح مفصل لازم دارد و در چند جا اشاره کردیم.

در هفت سال سوم نیازی نیست لزوما در جلوی چشم متربی باشد و خود متربی متوجه میشود و چه بسا خود این جلوی چشم بودن منتهی به رفتار مصنوعی و نتیجه عکس شود و همچنین باید در فضای غیر موقعیت آن موضوع بر سر مبانی آن صحبت گنیم و بتوانیم با صحبت دو طرفه متربی را متقاعد کنیم که کدام ارزش و کدام ضد ارزش است و در این بازه سنی دیگر لزومی ندارد به طور کامل از ظهور الگو های ضد ارزش جلوگیری کنیم چون به خاطره دایره فکر و ارتباط متربی در عمل نمیتوانیم چنین محیط ایزوله ای را ایجاد کنیم و البته دقت کنیم که صحبت سر متوجه شدن ضد ارزش هاست نه آنکه بخواهیم متربی را در این فضای پر از مشکل رها کنیم .

صحبت سر آن است که عزت نفس و شخصیت متربی همواره بسیار مهم بوده ولی در این هفت سال سوم اهمیت بسیار بیشتر و حساس تری پیدا میکند.

 

 

سعی شد به طور خلاصه یک اشاره ای به مکمل ها و لازمه های الگو سازی داشته باشیم تا همه سنین را با یک نسخه تربیت نکنیم اما این اشاره بیشتر قالب جمعبندی داشته و لازم است هر کدام از این ها در قالب جلسات دو طرفه و کارگاهی مورد بحث و صحبت قرار گیرند.

 

در نهایت موضوع را با این جمله جمع بندی کنیم که در قدم اول ما میبایست در تربیت یک الگوی صحیح ارزشی باشیم و در غیر این صورت تذکر و صحبت و نصیحت غالباً نتیجه عکس خواهد داشت.

 

 

امیرحسین شاه محمدی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">